Protein

Protein är byggstenar för kroppen och bör vara basen i varje mål. Äter man tillräckligt med protein så blir man dessutom inte hungrig på flera timmar. Detta är viktigt eftersom ju mer muskler du har, vilket underlättas av byggstenar, destu högre omsättning av kcal per dygn har du också.

Ett tillräckligt proteinintag bör ligga på 2 - 4 ggr din kroppsvikt och sen omvandlat i gram då. Så om vi tar mig som exempel, jag väger 56,5 kg. 56,5x2 = 113, då satsar jag alltid på att äta minst 113 gram protein om dagen. Andra rekommenderar minst 0.8 ggr kroppsvikt, men det påståendet räcker om du bara vill existera.
Tjejer bör tänka på allt det här precis lika mycket som killar. Jag lovar att även om ni styrketränar och äter mycket protein så kommer ni knappast att få några bulliga muskler, bara konturer av dem vilket är så himla snyggt.

Exempel på proteinkällor:

100 g kyckling = 23 g protein

100 g köttfärs= 19 g protein

100 g lax= 21 g protein

100 g tonfisk= 24.5 g protein

- Men yogurt och mjölkprodukter då? Njaaa --->

100 g yogurt = 3.4 g protein

100 g mjölk = 3.5 g protein


Miranda Kerr, Victorias Secret modell. Victorias Secret tjejerna äter mycket protein för att behålla muskelmassan när de tränar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0