Träning

Träning resulterar som sagt i ca 20 % av ditt utseende vilket är väldigt mycket. Helt beroende på hur ens egen idealbild för den perfekta kroppen så finns det olika övningar att göra. Jag utgår nu från vad jag själv tycker är snyggast:

Axlar - skit snyggt med vältränade axlar ( väldigt stor skillnad på biffiga och vältränade)

Övning: Stå på händer! fritt eller mot en vägg spelar ingen roll. Börja med att bara stå i ca 15 sek, sedan ökar du på upp till 1 min åt gången, det är jobbigare än det låter. Är du riktigt stark så kan du även prova, när du väl står på händer, att trycka dig uppåt/ försök nästan att trycka sönder golvet.

Armar/bröst - är dom delar på kroppen som oftast syns i kläder så vill man ge ett vältränat intryck är det bra att lägga ned lite krut här.

Övning: Armhävningar, så klart! En klassiker.. det viktiga är att inte ljuga för sig själv. Gör riktiga armhävningar - på tå. Och lyckas man inte ens med en, ja då är första målet att kunna utföra 1 riktig armhävning. Jag kan säga att precis på det här sättet började jag för ett år sedan, då kunde jag faktist inte ens utföra en enda riktig armhävning.  Nu övar jag regelbundet hemma och kan göra ca 30 st armhävningar på raken, det är jag mycket nöjd över.

Mage - Vem vill inte ha en vältränad mage? (Hur platt magen är beror snarare på vad man äter)

Övningar: - Sit-ups med fötter på en stol och ben i 90 gradersvinkel. Då kommer man lättare åt de nedre magmusklerna
 
- Plankan, så sjukt effektiv. Tränar hela magen - Stå som om du skall göra armhävningar, fast med armbågarna i marken och stå sedan kvar så länge du kan. Själv brukar jag satsa på minst en minut.

-  Sneda sit-ups. Ligg helt på sidan med böjda ben och gör en sit-up, satsa på att armbågen skall gå i riktning över höften. Här kommer man åt sneda bukmuskler vilket ger hela magen ett vältränat intryck.

Rygg - Extra viktigt att träna ryggen om man tränar mycket mage. Man brukar prata om bålträning vilket innebär hela mage-rygg runt. Ryggen stabiliserar ju hela kroppen.

Övning: Stå rakt upp och luta sedan överkroppen över i 90graden. Fäll sedan ut armarna över huvudet ( rakt ut med ryggen) Lyft sedan långsamt upp till stående för att sedan gå tillbaka till 90 grader igen.

Rumpa/lår

Övning: Utfallshopp - gör ett vanligt utfallssteg och växla sedan ben genom att hoppa upp och byta i luften - tänk på att ha rak rygg.



Gällande alla övningar: gör ca 15 repetitioner x 3 set, 3 ggr per vecka. Man brukar säga att 1-2 gånger per vecka håller kvar de muskler man redan har, medans 3-4 ggr bygger upp mer( om du tar i ditt bästa). Det är inte nödvändigtvis bättre att styrketräna mer än 4 ggr per vecka då musklerna behöver tid för återhämtning för att kunna bygga upp sig.

Kommentarer
Postat av: Johanna - MyShoebox.se

Det här inlägget gillade jag! Bra tips! Att stå på händer har jag aldrig tänkt på att göra, det ska jag testa :)

2009-04-19 @ 21:22:50
URL: http://myshoebox.se
Postat av: Mimo

Vad kan man göra annars för axlarna om man inte kan stå på händer?

2009-04-24 @ 19:38:30
Postat av: Linda Nyberg

shit, jag la precis till din blogg i favoriter!

fruktansvärt mycket bra grejer!!

Keep it up!

2011-08-10 @ 12:49:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0